0%
Παθήσεις

Αιμορροΐδες και Διατροφή: Οδηγίες για Άμεση Ανακούφιση

Από 28 Απριλίου, 2020 2 Μαΐου, 2020 Χωρίς Σχόλια

Συγγραφείς: Αριστείδης Πατρινός, Καλεμικιαράκης Νικόλαος

Αιμορροΐδες και Διατροφή

Ακροβατώντας μεταξύ πάθησης και μη, οι πρησμένες αιμορροΐδες αποτελούν μια από τις πλέον ενοχλητικές και επίπονες καταστάσεις, πλήττοντας μεγάλο μέρος του πληθυσμού μας. Τι εννοούμε, όμως, λέγοντας «πάθηση ή μη» ; Οι απαντήσεις βρίσκονται στην φυσιολογία του σώματος μας. Πάμε, λοιπόν, να εξετάσουμε το θέμα μας υπό το μικροσκόπιο.

Τι είναι οι αιμορροΐδες;

Αρχικά, να πούμε ότι οι αιμορροΐδες αποτελούν φυσιολογικές ανατομικές δομές του σώματος μας. Συγκεκριμένα είναι αγγεία της φλεβικής κυκλοφορίας του πρωκτού. Χωρίζονται σε εξωτερικές και εσωτερικές, με τις εξωτερικές να παρουσιάζουν, συνήθως, τα περισσότερα συμπτώματα. Τα προβλήματα ξεκινούν, όταν άλλοι παράγοντες εμπλέκονται και οδηγούν σε φλεγμονή αυτών, έχοντας ως αποτέλεσμα την πρόκληση πόνου και πιθανόν αιμορραγίας.

Ποιες είναι οι συχνότερες αιτίες;

Συχνότερη αιτία αποτελεί η χρόνια δυσκοιλιότητα. Ένα μεγάλο μέρος αυτών που πάσχουν από χρόνια δυσκοιλιότητα παρουσιάζουν ερεθισμό και πρήξιμο αιμορροΐδων, λόγω της αυξημένης πίεσης στην κοιλιακή χώρα, που προκύπτει από την δυσκολία της αφόδευσης.

Άλλες αιτίες αποτελούν

  • η παχυσαρκία
  • η εγκυμοσύνη
  • η καλοήθης υπερτροφία του προστάτη
  • η καθιστική ζωή

Πως θα ανακουφίσουμε τα συμπτώματα;

Πέραν των παρεμβατικών μεθόδων αντιμετώπισης, οι οποίες είναι συνηθέστερες στις σοβαρότερες καταστάσεις και αποτελούν χειρουργικές μεθόδους ριζικής αντιμετώπισης του προβλήματος, υπάρχουν πολλοί άλλοι τρόποι ανακούφισης των συμπτωμάτων. Οι τρόποι αυτοί αναφέρονται στην συντηρητική θεραπεία των αιμορροΐδων και περιλαμβάνουν διατροφικές αλλαγές, καθώς και αλλαγές άλλων συνηθειών όπως είναι η προσωπική υγιεινή.

1. Αύξησε τις φυτικές ίνες

Αρχικά ας δούμε τι διατροφικές αλλαγές μπορούμε να κάνουμε. Ο συνηθέστερος και πιο αποτελεσματικός τρόπος αντιμετώπισης των αιμορροΐδων, διατροφικά, είναι η αύξηση της κατανάλωσης φυτικών ινών στο καθημερινό μας διαιτολόγιο. Ακόμη και στα άτομα τα οποία δεν έχουν πρόβλημα δυσκοιλιότητας, η παραπάνω οδηγία φαίνεται να έχει θετικά αποτελέσματα. Ο λόγος για τον οποίο οι φυτικές ίνες βοηθάνε στην αντιμετώπιση των αιμορροΐδων είναι η προαγωγή της καλής λειτουργίας του εντέρου.

Ένας ενήλικας, τυπικά, χρειάζεται 25- 35 γραμμάρια φυτικών μέσα στην μέρα του και αυτό μπορούμε να το πετύχουμε εντάσσοντας στο διαιτολόγιο μας τροφές πλούσιες σε φυτικές ίνες. Εξαιρετικές πηγές φυτικών ινών αποτελούν τα φρούτα, τα λαχανικά, οι ξηροί καρποί, τα όσπρια, όπως και τα προϊόντα ολικής άλεσης. Δείτε μερικά παραδείγματα τροφίμων πλούσιων σε φυτικές ίνες στον παρακάτω πίνακα.

Τρόφιμο Ποσότητα Γραμμάρια Φυτικών ινών
Αχλάδι 1 μέτριο 5.5
Μήλο 1 μέτριο 4.5
Μπανάνα 1 μέτρια 3.0
Σύκα αποξηραμένα 1/2 φλιτζάνι 8.0
Αρακάς βρασμένος 1 φλιτζάνι 9.0
Μπρόκολο βρασμένο 1 φλιτζάνι 5.0
Μακαρόνια ολικής βρασμένα 1 φλιτζάνι 6.0
Δημητριακά Ολικής 3/4 φλιτζάνι 5.5
Φακές μαγειρεμένες 1 φλιτζάνι 15.5
Φασόλια μαγειρεμένα 1 φλιτζάνι 15.0
Αμύγδαλα 23 τεμάχια 3.5

Πίνακας 1: Τρόφιμα με υψηλή περιεκτικότητα σε φυτικές ίνες

Ωστόσο, υπάρχει μία λεπτομέρεια στην οποία πρέπει να δώσουμε προσοχή. Τα άτομα που υποφέρουν από αιμορροΐδες, παρουσιάζουν συνήθως περιόδους εξάρσεων των συμπτωμάτων, όπου παρατηρείται εντονότερος πόνος. Σε αυτές τις περιπτώσεις, πιθανή μείωση της κατανάλωσης φυτικών ινών ενδέχεται να βοηθάει στην ανακούφιση του αισθήματος του πόνου.

2. Αύξησε το νερό

Για την βέλτιστη λειτουργία του εντέρου μαζί με τις φυτικές ίνες είναι σημαντική η επαρκής κατανάλωση νερού μέσα στην μέρα μας. Το νερό θα βοηθήσει να ενεργοποιηθεί η δράση των φυτικών ινών και ταυτόχρονα θα βελτιώσει και την κινητικότητα του εντέρου. Είναι καλό να καταναλώνεται 30ml νερό για κάθε κιλό σωματικού βάρους (π.χ. Για ένα άτομο 80kg: 30ml/kg * 80kg = 2400ml νερό)

3. Μείωσε τα καυτερά και το αλκοόλ

Είναι απαραίτητη η αποφυγή ορισμένων μπαχαρικών, ιδιαιτέρως των καυτερών και η μείωση της κατανάλωσης αλκοολούχων ποτών.

4. Ρύθμισε το βάρος σου

Αν είστε υπέρβαροι ή παχύσαρκοι ο έλεγχος του βάρους με σκοπό την επίτευξη μιας στοιχειώδους απώλειας, έχει θεαματικά αποτελέσματα στην αντιμετώπιση των συμπτωμάτων. Θέστε σαν αρχικό στόχο να μειώσετε το αρχικό σας βάρος κατά 5% (π.χ. Αν είστε 80 κιλά, μπορείτε να μειώσετε το βάρος σας 5%, να το μειώσετε δηλαδή κατά 4 κιλά)

5. Αύξησε τη σωματική δραστηριότητα

Για την αύξηση της σωματικής δραστηριότητας συστήνεται το περπάτημα και αποφυγή των πολύωρων καθιστικών δραστηριοτήτων, όπως το να βλέπουμε τηλεόραση πολλές ώρες συνεχόμενα. Η αύξηση της κίνησης έχει πολλά υποσχόμενα αποτελέσματα κι αυτό διότι η άσκηση βοηθάει θετικά την κινητικότητα του εντέρου μας, κάτι που κατ’ επέκταση μπορεί να διευκολύνει την κένωση. Βάλτε μικρούς και εφικτούς στόχους στην αρχή μέχρι να ασκήστε καθημερινά. Βάλτε ως κατώτατο όριο τα 150 λεπτά άσκησης την εβδομάδα.

6. Δώσε έμφαση στην προσωπική υγιεινή

Όσων αφορά την προσωπική υγιεινή, εννοούμε την καθαριότητα της περιοχής του πρωκτού. Για την επίτευξη αυτού, προτείνεται η πλύση της περιοχής με χλιαρό νερό και η χρήση υγρών μαντηλιών με ουδέτερο pH χωρίς, όμως, αυτά να περιέχουν αλκοόλ ή άλλες ουσίες που μπορούν να ερεθίσουν την περιοχή. Κατά την πλύση της περιοχής με χλιαρό νερό, είναι σημαντική η χρήση σαπουνιού δερματολογικά ελεγμένου για αποφυγή περεταίρω ερεθισμού. Μία πολλά υποσχόμενη συνήθεια είναι η χρήση χαμομηλιού για των καθαρισμό της περιοχής, καθώς φαίνεται να απολυμαίνει χωρίς να ερεθίζει της αιμορροΐδες. Ωστόσο, αυτή η οδηγία χρίζει περαιτέρω έρευνας, διότι υπάρχουν μαρτυρίες ασθενών που δηλώνουν ότι δεν είχαν τα επιθυμητά αποτελέσματα.

Συμπερασματικά:

Είναι πιθανό η ανθυγιεινή διατροφή και η καθιστική ζωή να σας οδήγησαν στην εμφάνιση αιμορροΐδων. Είναι μια καλή ευκαιρία για εσάς να κάνετε κάποιες αλλαγές στη διατροφή σας και να βάλετε στη ζωή σας την κίνηση. Αν δείτε ότι τα συμπτώματα είναι έντονα ή ότι χειροτερεύουν απευθυνθείτε στον θεράποντα ιατρό σας ώστε να σας κατευθύνει.

Βιβλιογραφία:

1) Abramowitz L. et al. (2010) ‘The diagnosis and management of hemorrhoidal disease from a global perspective’, Aliment Pharmacol Ther, 31( Suppl 1): 1-58.
2) Escott- Stump S. (2012) Nutrition and Diagnosis- Related Care. 7th ed. Baltimore: Lippincott Williams & Wilkins.
3) Lohsiriwat V. (2012) ‘Hemorrhoids: From basic pathophysiology to clinical management’, World J Gastroenterol, 18(17): 2009–2017.
4) Mounsey AL, Halladay J and Sadiq TS. (2011) ‘Hemorrhoids’, Am Fam Physician, 84(2): 204- 210.

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας αποδεχτείτε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.


Αυτά τα cookies είναι απαραίτητα για να λειτουργήσει ο ιστότοπος και δεν μπορεί να απενεργοποιηθεί στα συστήματά μας.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες