0%
Ψυχολογία Διατροφής

Πόσα κιλά να χάνω το μήνα; – Υψηλές προσδοκίες

Από 1 Απριλίου, 2019 21 Νοεμβρίου, 2020 Χωρίς Σχόλια

Ο σοφός μας ο λαός λέει «όπου ακούς πολλά κεράσια, μικρό καλάθι κράτα». Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και στην απώλεια βάρους!

Πολλές φορές υπάρχουν μοντέρνες δίαιτες που υπόσχονται θεαματικά αποτελέσματα μέσα από μια επαναστατική μέθοδο. Αντίστοιχα υπάρχει πλέον και η αντίληψη ότι όταν κάποιος έχει πολλά κιλά χρειάζεται να τα χάσει γρήγορα. Οι εκφράσεις που λέμε συνήθως είναι «να ξεμπερδεύουμε» και «να τελειώνουμε». Όμως από επιδημιολογικές μελέτες φαίνεται ότι όχι μόνο δεν ξεμπερδεύουμε, αλλά γινόμαστε όλο και πιο υπέρβαροι, όλο και πιο παχύσαρκοι.

Οπότε γεννιέται εύλογα το ερώτημα μήπως αυτός ο τρόπος σκέψης δεν είναι αποτελεσματικός;

Τι λέει η επιστήμη για τους υψηλούς στόχους;

Έχουν γίνει αρκετές μελέτες για να καταλήξουν οι επιστήμονες και ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO) σε συστάσεις για το ρυθμό απώλειας βάρους. Ποια απώλεια βάρους όμως θεωρούν οι διαιτώμενοι ως αποδεκτή;

Σε μελέτη που έγινε σε παχύσαρκες γυναίκες φάνηκε πως οι συμμετέχοντες αν ζύγιζαν 100κιλά θα ήταν:

  • Ευχαριστημένες όταν χάσουν το 32% (68kg)
  • Αποδεκτό να χάσουν το 25% (75kg)
  • Δυσαρεστημένες όταν χάσουν 17% (83kg)

Την ίδια στιγμή που απώλεια βάρους 10% οδηγεί σε σημαντική βελτίωση των δεικτών υγείας, ενώ ακόμα και μικρότερη απώλεια (5%) είναι επίσης ωφέλιμη.

Στο τέλος σχεδόν οι μισές δεν είχαν πιάσει ούτε καν το ποσοστό με το οποίο θα ήταν δυσαρεστημένες. Αυτό μας δείχνει πως είναι ανάγκη οι διαιτώμενοι να επαναπροσδιορίσουν τις προσδοκίες και τους στόχους τους, ως προς την απώλεια βάρους.

Τι μας οδηγεί να έχουμε υψηλές προσδοκίες;

Κάθε φορά ξεκινάμε μια στερητική δίαιτα έχουμε μια ελπίδα ότι αυτή τη φορά θα τα καταφέρουμε. Βάζουμε έναν υψηλό στόχο, καθώς θεωρούμε ότι έχοντας έναν υψηλό στόχο αυτό θα μας κινητοποιεί να πειθαρχούμε στην αυστηρή/στερητική δίαιτα.

Εξάλλου τα πρότυπα της εποχής είναι τόσο αδύνατα και γυμνασμένα, που για να μπορέσουμε να τους μοιάσουμε και να νοιώθουμε αποδεκτοί, χρειάζεται να κάνουμε κάτι δραστικό. Έτσι στην προσπάθειά αυτή ξεκινά και η υπερβολική ενασχόληση με την εικόνα του σώματος μας.

Αν αυτό το συνδυάσουμε με την ανυπόμονη φύση μας και τις υψηλές ταχύτητες της καθημερινότητάς μας, τότε συνειδητοποιούμε ότι οι υψηλές προσδοκίες μεταφέρονται σχεδόν αυτόματα από την ζωή μας στη διατροφή μας.

Μπορούμε να απαλλαγούμε από το βάρος;

Πιστεύουμε ότι αν στερηθούμε και μειώσουμε το βάρος μας, τότε έχουμε λύσει το ζήτημα των παραπάνω κιλών.

Η αλήθεια είναι πως ακόμα και αν το μειώσουμε θα χρειαστεί να καταναλώνουμε τόσες θερμίδες ώστε να μπορέσουμε να διατηρήσουμε το νέο μας βάρος. Αν επιστρέψουμε στις παλιές αγαπημένες μας συνήθειες, τότε το βάρος μας θα επανέλθει ακριβώς στο σημείο που ξεκινήσαμε.

Ποιος είναι ο κίνδυνος της απότομης απώλειας βάρους;

Για να μπορέσει να είναι ουσιαστική η απώλεια βάρους είναι καλό τα κιλά να μειώνονται από το λιπώδη ιστό. Αν ακολουθούμε μια στερητική δίαιτα είναι πιθανό να μειώνουμε περισσότερο τη μυϊκή μάζα και τα υγρά του σώματός μας.

Η μείωση της μυϊκής μάζας θα μας οδηγήσει και στη μείωση του μεταβολικού μας ρυθμού, καθώς ο μυϊκός ιστός είναι ο μεταβολικά ενεργός ιστός. Έτσι αν κάποιος δεν παρέχει στο σώμα του τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά, τότε μετά από λίγο θα του είναι όλο και πιο δύσκολο να χάνει βάρος. Στο τέλος, θα φτάσει στο λεγόμενο πλατό, όπου ουσιαστικά «η ζυγαριά κολλάει».

Ας μην ξεχνάμε πως όταν μειώνουμε το βάρος μας χάνουμε και λίπος και μυς. Όταν ξαναπαίρνουμε βάρος παίρνουμε μόνο λίπος. Έτσι μόλις επιστρέψουμε στο ίδιο βάρος, το σώμα μας θα έχει άλλη σύσταση. Αυτό με το πέρασμα των χρόνων και τις επαναλαμβανόμενες δίαιτες μας οδηγεί να μειώνουμε όλο και περισσότερο την μυϊκή μας μάζα και άρα να μειώνεται όλο και περισσότερο ο μεταβολικός μας ρυθμός.

Ποια είναι η λύση;

Άρα για να διατηρήσουμε την απώλεια του βάρους μακροπρόθεσμα, χρειάζεται να αρχίσουμε να αλλάζουμε τις διατροφικές μας συνήθειες και τη διατροφική μας συμπεριφορά. Να εντοπίσουμε ποιες είναι οι συνήθειες που μας απομακρύνουν από το στόχο μας, να δούμε γιατί τις έχουμε υιοθετήσει και βήμα βήμα να τις αλλάξουμε.

Για να το πετύχουμε αυτό ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO) μας δίνει ένα φυσιολογικό εύρος 2-4kg το μήνα. Αυτό αντιστοιχεί σε περίπου 1% μείωσης του σωματικού μας βάρους την εβδομάδα. Ο ρυθμός αυτός μας επιτρέπει να προστατεύουμε την μυϊκή μας μάζα, κάτι που προάγει τη μυοσκελετική υγεία. Μας επιτρέπει ακόμα να κάνουμε συνειδητές αλλαγές τις οποίες θα διατηρήσουμε μακροπρόθεσμα.

Έτσι αν για παράδειγμα κάποιος ζυγίζει 100kg, μπορεί να χάνει 1kg την εβδομάδα και άρα 4kg το μήνα.

Tip:
Είναι καλό λοιπόν οι στόχοι που θέτουμε να είναι εφικτοί. Να μην είναι ούτε υπερβολικά δύσκολοι αλλά ούτε και υπερβολικά εύκολοι. Αυτό μας κινητοποιεί και ταυτόχρονα μας βοηθά να παίρνουμε μια ώθηση από την επίτευξη του στόχου μας.

Χρησιμοποιούμε cookies για να σας προσφέρουμε την καλύτερη εμπειρία στο διαδίκτυο. Συμφωνώντας αποδεχτείτε τη χρήση των cookies σύμφωνα με την πολιτική cookie.

Privacy Settings saved!
Ρυθμίσεις απορρήτου

When you visit any web site, it may store or retrieve information on your browser, mostly in the form of cookies. Control your personal Cookie Services here.


Αυτά τα cookies είναι απαραίτητα για να λειτουργήσει ο ιστότοπος και δεν μπορεί να απενεργοποιηθεί στα συστήματά μας.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Απορρίψη όλων των υπηρεσιών
Δέχομαι όλες τις υπηρεσίες